Mesterséges intelligenciával átszőtt világ

Egy folyamatosan fejlődő mesterséges intelligenciával átszőtt világban hogyan lehet a privát szférát, a titkokat és a személyes „csak ránk tartozó” dolgokat megőrizni? Ez a kérdés nagyon sok embert foglalkoztat. Végső soron mindig arra a következtetésre jutunk, hogy amíg ebben a társadalomban élünk ez lehetetlen. A Google Ads hirdetési szolgáltatás is nagyban hozzájárul ehhez, mert a Google termékeiben és webhelyein helyez el fizetett hirdetéseket és ezeket az adott kulcsszavakra való rákereséskor megjeleníti. Ha egy kulcsszót már beírtunk például az okostelefonunk Google keresőjébe, és a rá válaszul előugró hirdetések valamelyikére ráklikkeltünk, az a weboldal ezentúl előjön akár cikkolvasás közben, akár Google Maps megnyitásakor, legalábbis egy időre, ameddig nem válik aktuálissá egy újabb gyakrabban keresett kifejezés. A hirdetésekkel megcéloznak, a Google rendszerében működő mesterséges intelligencia elemezi, felismeri azt, hogy mi érdekel, mit nézegetünk a világhálón, tehát a titkainkat csak úgy tudjuk megtartani, ha nem mondjuk el senkinek és a témában sem keresünk rá a világhálón. Ehhez fegyelmezettség szükséges, de kérdés, hogy meddig bírjuk ki? Egy orvosi vizsgálat során például anamnézist készítenek, amely abból áll, hogy körültekintően kikérdeznek a családi hátteret, szociális körülményeket, kórtörténetet és egyéb mást illetően, ami fontos lehet a betegség kezelése szempontjából. Sokan szívesebben nem nyilatkoznának egyes személyes részletről, de az egészségük érdekében megteszik. Persze ott van a „hippokratészi eskü”, amelyben szerepel, hogy az orvos a betege titkát annak halála után is megőrzi, de az orvos is ember és elbukhat, kudarcot vallhat, vagy visszaélhet bárki bizalmával, ami nem jellemző, de előfordulhat. Az internet világában viszont sokkal nagyobb a veszélye és a lehetősége annak, hogy adataink, szokásaink, titkaink illetéktelen kezekbe kerüljenek, főleg azért, mert a gondolatolvasás lehetőségén és a teljesen globalizált világ kiépítésén dolgoznak a szakemberek. A Google Ads, Google Shopping és ehhez hasonló mesterséges intelligencián alapuló rendszerek, programok nagyban hozzájárulnak a folyamatok végkifejletéhez.